En mors fortælling om hvorfor hun har valgt at gå natural og hvorfor hun også vælger dette for hendes datter.

9 Mar

13

Hvor gammel var du at du fik dit hår relaxed?

Jeg var ca. 9 år.

Var det din ønske at få din hår relaxed, eller var det noget du blev presset til, og hvis det foreligger således at du blev presset til det, hvad var grunden bag?
Tværtimod, jeg pressede min mor til at glatte mit hår. Hun var ikke helt enig med mig men gav efter, da det var i forbindelse med min første kommunion.

Hvad slags problemer har du haft ved at have relaxed hår?

Alt gik godt, indtil vi flyttede til Danmark. I Afrika var det nemt at passe mit hår, for vi havde en dame, som kom hos os hver tredje uge og flettede min søster og jeg og plejede vores hår med diverse kur og olie.

Hver tredje måned fik vi vores hår relaxet og stylet hos en rigtig frisør.

I Danmark har jeg har haft knækket hår, brændt hår, tørt hår, misfarvede hår mm. og dette skyldes, at jeg hverken har tid eller råd til at få den samme pleje, som jeg fik i Congo.

I hvor lang tid har du haft Relaxed?

Jeg har ikke relaxet mit hår i de sidste 18måneder. Dette skyldes, at mit hår blev ødelagt eftersom jeg begyndte at relaxe mit hår og flette dem på samme dag.

Hvornår valgt du at går Natural og hvad var grunden bag?
Jeg vil ikke påstå, at jeg er gået 100% (hår) natural. Jeg vil sagtens kunne relaxe mit hår igen og gå med påsætninger. For mig at ”gå natural” er meget mere end bare ”hår”. Jeg forbinder det mere med at være selvbevidst og stolt af at sin identitet.

Jeg valgte at lade mit hår få ro for ca. 18måneder siden . Jeg havde fået dårlig vaner med at relaxe og få fletninger på samme dag. Dette resulterede i, at jeg begyndte at miste hår. Faktisk så har mit hårgrænse flyttet sig ca. 4cm., hvilket er ret surt.

Hvordan havde du det, den første uge hvor du gik rundt med dit naturlig hår, og hvilke kommentere kom folk med?

Det var dejligt og befriende, for i mange år havde jeg den ’latterlig’ forestilling om, at jeg skulle have barbi hår for at være smuk. Jeg blev overrasket over, at jeg fik flere komplimenter uden hår. Jeg blev rørt, da en pige stoppede mig på gaden i Stockholm og sagde: TAK! tak fordi du tør…

Du er mor til  en af de smukkeste piger jeg har set, og hun går også rundt med hendes skønne skønne afro, hvorfor valgt du at hun skulle bibehold hendes naturlig hår og hvad svare du hende, når hun siger mor jeg vil også gerne ligne Pernille, fordi hun har lange lokker?

 Tak, Felicia blev født med hår, og det første lægerne sagde til os var, at de kunne se en masse sort hår. Det har været naturligt for mig at pleje hendes hår, for hun havde så meget af det, og det har altid været sundt. Jeg har faktisk tænkt mig at bestikke hende med, at hun får betalt sit kørekort og får en bil, når hun fylder 18år, hvis hun beholder sit naturlig hår Lol…

Hun har selvfølgelig kommenteret det faktum, at hendes hår ser anderledes ud, og at nogle veninderne har glattet hår. Jeg har siden hun blev født været forberedt på det tidspunkt, hun vil begynde at stille spørgsmål omkring sin identitet, hvilket er sundt og naturligt taget i betragtning af, at hun er født i Danmark og bor på Frederiksberg.
Min opgave som mor er at eksponere hende for skønhed generelt… ikke kun Afrikansk, amerikansk, kinesisk etc…. Hun lærer om næstekærlighed, og om at skønhed kommer indefra. Felicia har brune og mørke dukker og ser tegneserie med brune, mørke og lyse prinsesser. For hende har skønhed altid været universalt, allerede fra dengang hun begyndte at have en opfattelse af ordet/udtrykket. Så for at konkludere, så har jeg ikke oplevet, at hun misunder sine veninder for deres hår Hjem hos os, er hun min prinsesse, hvilket betyder at prinsesser har også afro

 

2 Responses to “En mors fortælling om hvorfor hun har valgt at gå natural og hvorfor hun også vælger dette for hendes datter.”

  1. Mymy March 9, 2013 at 12:06 #

    God artikel

  2. Musah Kalyango March 10, 2013 at 05:58 #

    What a brave lady you’re, first point would be acknowlagement of your natual buety, secondly when we allowed the globalisation pressure to take over our daily life, there were issues we never expected that at any given time they would inflict the pain back to us,, very few would imagine that looking good today may jeopardise your feature life. We get so focused to todays looks and i suppose that’s the whole goal, forget your feature and concentrated on today.
    I conclude by saluting the lady above and above all being the mother who minds about her daughter’s well being.

Leave a Reply

